Slimme meter zorgde voor een energierekening van 500.000 euro

Bijgewerkt: 10 maart 2024

Een schokkende ontdekking wachtte een vrouw uit Spijkenisse, toen ze haar energieverbruik via haar slimme meter bekeek. De 80-jarige vrouw staarde met ongeloof naar een astronomisch bedrag van maar liefst €534.709. Dit moest zij volgens Essent voor haar elektriciteitsverbruik betalen. Dit komt neer op 1,9 miljoen kilowattuur (kWh).

De vrouw, die in een kleine eengezinswoning in Spijkenisse woont, installeerde enkele maanden geleden een slimme meter. Zo kon ze haar energieverbruik beter volgen. Na de installatie van deze meter leek haar verbruik plotseling op te lopen.

Contact met Essent

Talloze telefoontjes naar haar energieleverancier, Essent, gaf geen opheldering over dit buitensporige bedrag. Ze werd van het kastje naar de muur gestuurd.

De vrouw benadrukt dat haar huis goed geïsoleerd is en dat ze zuinige apparaten gebruikt. Hierdoor betaalt ze geen al te hoge maandelijkse voorschotten.

Foutje van Essent

Na haar herhaalde pogingen om tot een oplossing te komen, gaf energieleverancier Essent toe dat er een fout is opgetreden bij de meterwisseling. HIerdoor werd het verbruik naar nul gereset en het adviesbedrag aangepast. Hoewel Essent beweert dat het probleem is opgelost en het correcte maandbedrag is bijgesteld, bleven de angstaanjagende cijfers nog lang in de app van de vrouw staan.

Dit schokkende incident staat niet op zichzelf. Eerder werd Jaime uit Dordrecht geconfronteerd met een gigantische eindafrekening van maar liefst €70.000.

Deze voorvallen roepen vragen op over de betrouwbaarheid van slimme meters. Maar ook over de nauwkeurigheid van energieverbruikregistraties.

Schuiven naar boven