Zonnepanelen hebben nadelen maar dat vertelt niemand

Bijgewerkt: 10 maart 2024

Woningen moeten van het gas af. Veel huishoudens schaffen nu alvast zonnepanelen aan. Niet alleen om de woning gasloos te krijgen, ook omdat het opwekken van energie veel geld bespaart. Bedrijven die zonnepanelen leveren zien hun omzet flink stijgen. Ze verleiden consumenten tot de aanschaf van 12 tot soms wel 30 zonnepanelen. Helaas verzuimen veel bedrijven om 5 belangrijke nadelen te vertellen.

Januari 2023

Het verdwijnen van de salderingsregeling

Koop nu zonnepanelen en verdien ze in twee jaar terug. Zo snel kan het tegenwoordig, maar niet wanneer vanaf 2025 de salderingsregeling verdwijnt. Salderen is het teveel aan opgewekte stroom aan de energieleverancier terugleveren. Heb je die energie op een later moment nodig dan streep je dat tegen elkaar weg.

De overheid vindt dat de terugverdientijd voor zonnepanelen kort genoeg is. Daarom verdwijnt de salderingsregeling. Dat vertellen leveranciers er niet bij, waardoor de terugverdientijd uiteindelijk toch wat hoger uitvalt.

Het kan bij de concurrent vaak goedkoper

Goed vergelijken bespaart een hoop geld. Dit gaat niet alleen voor energieleveranciers op maar ook voor verzekeraars, abonnementen, de aanschaf van huishoudelijke apparatuur en zonnepanelen. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat we bij de een € 16.000 moesten betalen voor complete installatie van 22 zonnepanelen van 310 wp. Bij de ander waren we ook € 16.000 kwijt, maar dit keer voor een pakket van 24 zonnepanelen (310 wp) inclusief micro-omvormers.

Dat concurrenten vaak goedkoper zijn dat zeggen leveranciers nooit. Mocht de klant er toch achter gekomen dat een ander goedkoper is dan heeft de leverancier hier altijd wel een goed antwoord op. Bijvoorbeeld dat de concurrent slechte kwaliteit levert of geen voorraad heeft. Een goede leverancier geeft de klant de mogelijkheid om verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken.

Geen mooie uitstraling

Als consument zit je niet te wachten op een verhaal dat zonnepanelen helemaal niet mooi zijn. Daarom vertellen leveranciers en installateurs dit nooit tegen hun klanten. Terwijl dat eigenlijk wel zou moeten, want zonnepanelen kunnen soms een minder fraaie uitstraling hebben.

Er is onderhoud nodig

Zonnepanelen die onderhoudsvriendelijk zijn? Vergeet het maar, die bestaan niet. Alle zonnepanelen hebben af en toe behoefte aan een schoonmaakbeurt of ander onderhoud. Niet dat een leverancier dit erbij zegt, want dit schrikt de klant misschien wel af. Het idee dat je bovenop het dak je zonnepanelen staat schoon te vegen is niet echt iets om vrolijk van te worden.

Natuurlijk zijn er bedrijven die dit onderhoud graag voor je uitvoeren, maar dit brengt wel extra kosten met zich mee. Bedrijven die zonnepanelen leveren houden dit soort informatie liever voor zich. De klant is al duur genoeg uit.

Een slechte zaak want eigenlijk zouden bedrijven verplicht moeten zijn om iets over het onderhoud te vertellen. Goed onderhoud zorgt voor een hogere opbrengst en verlengt de levensduur van de panelen.

Aanpassing van de elektriciteitskast

Consumenten die zonnepanelen laten installeren betalen voor het complete pakket. Dat de elektriciteitskast worden aangepast daar staan ze niet direct bij stil. Vaak wordt dit een beetje tussen neus en lippen door verteld. Dat moet ook wel want die aanpassingen staan op de factuur vermeld. Maar dat je meterkast hierdoor soms ondersteboven wordt gehaald, dat is iets waar je toch wel rekening mee moet houden

Gelukkig hebben zonnepanelen ook een hoop voordelen. Daar weten leveranciers alles over te vertellen. Trek zo iemand gerust aan zijn jas om ook de nadelen te achterhalen. Eerlijkheid duurt nog altijd het langst.

Schuiven naar boven