Kan een energieleverancier mij weigeren?

Bijgewerkt: 10 maart 2024

Het komt gelukkig zelden voor maar gebeurt wel: de energieleverancier die een (nieuwe) klant weigert. Onder normale omstandigheden mogen energieleveranciers geen contracten weigeren. Ze mogen wél om zekerheden vragen. En in sommige situaties mag de energieleverancier de levering stopzetten.

Aanmelden bij een energieleverancier

Of je nu voor Essent, Budget Energie, Daytona of een van de andere tientallen energieleveranciers kiest: ze moeten je (bijna) altijd als klant accepteren. Voorwaarde is dat de energieleverancier ook in je land levert. Van een Australische energieleverancier kun je niet eisen dat deze ook in Nederland levert.

Een waarborgsom

Een energieleverancier mag om zekerheden vragen. Bijvoorbeeld in de vorm van een bankgarantie en een waarborgsom. Hierbij geeft de bank garantie dat de borgsom wordt voldaan, ongeacht de situatie.

Met een waarborgsom betaal je als het ware vooruit. Aan het einde van het contract blijft de energieleverancier niet met onbetaalde energieafname zitten.

Die waarborgsom komt niet altijd eerlijk tot stand. Soms is deze gebaseerd op wanbetalers uit je buurt of doordat de vorige bewoners niet op tijd betaalden. Maar het kan ook dat je bij de vorige energieleverancier bent afgesloten of dat er schulden op je naam of die van een naamgenoot staan.

Meestal vraagt de leverancier om een waarborgsom wanneer het vermoeden bestaat dat je de rekening niet kan voldoen. Zijn deze vermoedens onterecht? Maak dan bezwaar aan.

De betaalde waarborgsom krijg je terug

Kan een energieleverancier mij weigeren op basis van schulden die ik heb? Nee, maar ze kijken wel naar je kredietwaardigheid. Blijkt uit onderzoek dat je in het verleden vaker betalingsproblemen had, dan moet je mogelijk een waarborgsom betalen. Die borg krijg je aan het einde van het contract krijg, mits je alle rekeningen hebt voldaan.

Zijn er één of meerdere rekeningen niet betaald? Dan wordt de borg hierop ingehouden. Over het nog openstaande deel heeft het energiebedrijf een geldvordering op jou.

Spoedaanvraag stroom en/of gas

Heb je een forse betalingsachterstand of dreigt er een afsluiting? Dan is er soms een spoedaanvraag voor stroom en/of gas nodig. In dit soort situaties vragen veel energieleveranciers om borg te betalen.

De hoogte van de waarborgsom

Hoeveel borg je betaalt is afhankelijk van de leverancier. Het goedkoopst zijn de leveranciers met een borg van € 200 per product. Neem je stroom en gas samen af dan betaal je dus € 400 aan borg. Sommige energieleveranciers vragen tot wel € 575 per product (€ 1150 voor stroom en gas samen).

Het is fijn om te weten dat je deze borg achteraf terugkrijgt (na het voldoen van alle rekeningen). Er kleeft wel een nadeel aan het betalen van een waarborgsom. Wanneer de energieleverancier tussentijds failliet gaat dan ben je de betaalde borg kwijt.

Energieleverancier wil je van energie afsluiten

Bij wanbetaling mag de energieleverancier het contract stopzetten. Je krijgt van de netbeheerder eerst een afsluitbrief. Hierin staat dat de energielevering stop wordt gezet.

Dat kan natuurlijk niet zomaar. Wanneer je de maandelijkse voorschotten niet betaalt of de energierekening niet voldoet moet de energieleverancier eerst drie herinneringen sturen. Betaal je alsnog of spreek je een betalingsregeling af? Dan mag je niet zomaar van energie worden afgesloten.

Wanneer je niet op de herinneringen reageert dan geeft de leverancier je gegevens aan de gemeente door. Deze neemt contact op om schuldhulpverlening aan te bieden. Wanneer je hier ook hier op reageert dan mag de energieleverancier het energiecontract stopzetten.

Een extra beschermingsmaatregel

Kun je aantonen dat de afsluiting schadelijk is voor je gezondheid? Met een verklaring van de arts voorkom je dat je wordt afgesloten. Toch al afgesloten? Dat moet de energieleverancier dit terugdraaien zodra je een verklaring van een arts aan kunt tonen.

Wanneer achteraf blijkt dat je misbruik van de situatie maakt dan word je alsnog afgesloten.

Een nieuwe energieleverancier zoeken

Ben je eenmaal afgesloten dan is het beter om een nieuwe energieleverancier te zoeken. De oude energieleverancier mag weigeren. De nieuwe leverancier kan om een voorschot vragen. Het opnieuw aansluiten op het netwerk verloopt via een netbeheerder. Opnieuw aansluiten is erg duur, daarom is het altijd beter om afsluiting te voorkomen.

Nieuwe energieleverancier mag je niet weigeren op de basis van betalingsproblemen

Ben je bij de vorige energieleverancier afgesloten en zoek je een nieuwe leverancier? De nieuwe mag jou niet weigeren op basis van betalingsproblemen in het verleden. Wel mag deze een waarborgsom vragen (zie hierboven).

Zijn er problemen met de (nieuwe) energieleverancier en komen jullie er samen niet uit? Haal dan je recht via ACM.

Schuiven naar boven