Klacht over energieleverancier

Bijgewerkt: 10 maart 2024

Energie in de vorm van gas of stroom. Je gebruikt het dagelijks. Het lijkt zo vanzelfsprekend om lampen in te schakelen, je huis te verwarmen en je smartphone op te laden. Hiervoor betaal je de energieleverancier. Maar wat als er iets misgaat? Misschien klopt je rekening niet of ervaar je problemen met de service. Frustrerend toch? Gelukkig sta je niet machteloos. Ontdek hoe je effectief een klacht over je energieleverancier indient en wat je rechten zijn.

Stap 1: check je feiten

Voordat je de strijd aangaat, verzamel je alle relevante informatie. Welke klacht over je energieleverancier heb je? Controleer je contract. Vaak vind je van alles in de kleine lettertjes. Misschien heb je dit tijdens het afsluiten van het contract niet gelezen. Dan wordt het tijd om dit alsnog te doen.

Op de website van de energieleverancier vind je altijd de algemene voorwaarden. Ook hierin staan enkele regeltjes die de energieleverancier hanteert. Houd er wel rekening mee dat de voorwaarden in je contract geldend zijn en voorrang hebben op de algemene voorwaarden.

Klopt er iets niet met je energierekening? Noteer de meterstanden en maak hier eventueel een foto van. Breng je energieverbruik in kaart en kijk in je contract welk energietarief voor jou geldt.

Gaat het om een dynamisch contract? Dan is het lastig om vast te leggen hoeveel je moet betalen. Maar bij een variabel- of vast contract krijg je altijd een update wanneer de energieleverancier de tarieven aanpast.

Stap 2: direct contact

Je hebt een klacht over je energieleverancier. Voordat je een jurist of advocaat inschakelt: neem eerst contact met de energieleverancier op. Leg je probleem uit en vraag om een oplossing. Hierbij is het belangrijk dat je beleefd maar toch vastberaden blijft.

Ontvang je geen reactie? Of krijg je antwoord maar ben je ontevreden met de oplossing die geboden wordt? Tijd voor de volgende stap.

Stap 3: een schriftelijke klacht

Wanneer je mail of telefoontje niks heeft uitgehaald is het goed om een schriftelijke klacht in te dienen. Schrijf een brief en wees duidelijk en beknopt. Gebruik voorbeeldbrieven als leidraad. Op onze website vind je een voorbeeldbrief wanneer je een klacht over je energieleverancier hebt. Download de brief en pas hem aan.

Het is belangrijk dat je een redelijke termijn geeft om te reageren. 14 dagen is een goede termijn.

Stap 4: geschillencommissie

Geen oplossing na je brief? Of ga heel vervelend want je wil dat je klacht zo snel mogelijk wordt afgehandeld. Soms is de gewenste oplossing niet realistisch. Denk hier nog even over na: is er misschien een andere oplossing mogelijk?

Wanneer je vindt dat de gewenste oplossing wel realistisch en haalbaar is, kun je de geschillencommissie inschakelen. Hier dien je de kracht over de energieleverancier in.

De geschillencommissie bekijkt de klacht, de oorzaak hiervan en wat de energieleverancier al gedaan heeft om het probleem op te lossen. De uitspraak van de geschillencommissie is bindend. Dit betekent dat je energieleverancier zich hieraan moet houden.


Stap 5: juridisch advies

Ondanks dat de uitspraak van de geschillencommissie bindend is, kan het dat de energieleverancier zich hier niet aan houdt. Maar het kan ook dat je de geschillencommissie over wil slaan.

Zoek juridisch advies. Organisaties als het juridisch loket bieden gratis hulp en kunnen je vertellen over verdere acties die je kunt ondernemen. Houd er rekening mee dat ook een jurist soms geen gepaste oplossing kan vinden.

Hoedje voor een jurist betalen? Bij een rechtsbijstandsverzekering is juridisch advies (vaak) gratis. Meestal hoef je ook niet voor juridische hulp te betalen.

Geen rechtsbijstandsverzekering? Heb je een laag inkomen dan kun je gratis naar een inloopspreekuur van het Juridisch Loket. Hier krijg je gratis advies. Is je inkomen toereikend genoeg dan betaal je de juridische kosten zelf.

Good to know: een advocaat is vaak een stuk duurder dan een jurist. Wanneer je een klacht over je energieleverancier hebt dan heb je zelden een advocaat nodig. Tenzij het om een rechtszaak gaat waarmee een schadeclaim of een vergoeding vanaf € 25.000 gemoeid gaat.

Stap 6: overstappen

Wordt je klacht over de energieleverancier niet goed afgehandeld? Of blijf je, ondanks de geboden oplossing, er een naar gevoel aan overhouden? Soms is een nieuwe start de beste oplossing. Dit betekent dat je overstapt naar een andere energieleverancier.

Vergelijk energieleveranciers en kies de beste deal voor jou. Overstappen kan je niet alleen een betere service geven, maar ook besparingen opleveren. Hiermee bespaar je dus gelijk op je energierekening. Ga daarom voor een voordelige energieleverancier waar je een goed gevoel bij hebt.

Jouw energie, jouw rechten

Tegenwoordig heb je als consument meer macht dan ooit. Gebruik bovenstaande stappen om je klacht over je energieleverancier aan te pakken. Laat je niet afschrikken door grote bedrijven. Jouw stem telt, en met de juiste acties krijg je waar je recht op hebt.

Onthoud: actie ondernemen geeft kracht. Een klacht over je energieleverancier is meer dan een irritatie; het is een kans om verandering te eisen en te krijgen. Pak die kans want jij verdient de service waarvoor je betaalt.

Schuiven naar boven